Srpen je měsíc, kdy kulminují naše dovolené a dostavuje se mírná letní letargie. Ke konci července moje tělo začne nenápadně bojkotovat všechny snahy o disciplinovanou činnost, dochází k přirozenému mozkovému útlumu a dostavuje se ´lazy´ letní mód ne-fungování.
Ještě malá odbočka ohledně transparentnosti tohoto basové blogu. Pořád hledám nejlepší způsob, jak se s vámi podělit o moje zkušenosti na poli nástrojů, aparátů a krabiček. Mám dvě zásady, které dodržuji ve všem, co s vámi sdílím - úpřimnost a zkušenost. Nebudu nikdy hodnotit a vyjadřovat názor na něco, co jsem si nevyzkoušel a neohmatal. Samozřejmě není možné vše posoudit z vlastní zkušenosti, takže pokud půjde o ´teorii´ nebo zprostředkovanou zkušenost od lidí, kterým důvěřuji, tak to zmíním. Jsem unavený z ohromného množství pseudo-odborníků z ložnice, kteří mají načteno, nastudováno, ale nikdy si neprošli praxí profesionálního hudebníka - tzn. nahrávání ve studiu, turné, koncerty atd. Měl jsem také to štěstí, že jsem mohl testovat ohromné množství nástrojů a produktů basového světa díky spolupráci s časopisy Muzikus, Music Store a YouTube kanálů Jamstage.cz a Kytary.cz. Mám vhled do zázemí fungování firmy Yamaha, jelikož jsem firemním hráčem značky a také jsem v kontaktu s mnoha profesionály z hudební branže, kteří mi poskytují cennou zpětnou vazbu na produkty, které používají ať ve studiu nebo pro koncertní účely. Berte vše, co si zde přečtete jako subjektivní maximum baskytarového profesionála, který se snaží přispět svými zkušenostmi do úžasného světa basové komunity. Začali jsme videem na FB stránkách Baskytarové posilovny a teď pokračujeme s psaným blogem (proto ta dvojka v titulu).
Dean Edge Select Series
První novinkou měsíce srpen jsou baskytary Dean Edge Select Series. Jedná se 4-, 5- a 6-strunné nástroje v atraktivní Burled Poplar (topol s viditelnou kořenovou strukturou). Dean přichází s velmi civilizovaným designem, ostatně už dávno jsou pryč časy šílených metalových tvarů jejich nástrojů, kdy jejich extrémnější modely jsou zachovány v řadách Metalman nebo Rhapsody. Firma přišla s příběhem, že novinka byla navržena na základě zpětné vazby od mnoha hráčů s cílem stvořit co nejuniverzálnější nástroj pro jejich potřeby. Škoda, že nám Dean neuvádí s kým vlastně novinku konzultovali. Takhle je to trochu vágní prohlášení, které smrdí PR oddělením.
Ořech, javor, mahagon a topol
Pojďme si stručně popsat nástroj - tělo je z lehkého mahagonu s ořechovým centrálním blokem a vizuální atraktivní přední deskou z očkovaného topolu, 24 pražců na 34" menzuře javorovo-ořechového krku (šestistrunný model má 35" menzuru). Ostatně podívejte se na foto níže. Musím uznat, že takhle sladit čtyři různé typy dřeva (vlastně pět druhů, když započítáme hmatník pau ferro) je obdivuhodné zejména s ohledem na velmi příznivou cenu na americkém trhu (729 USD, cca 16.300 Kč).
Elektroniku tvoří dva DMT (Dean Magnetic Technologies) humbuckery snímače vlastní výroby s aktivní tří-pásmovou elektronikou - tzn. můžete přidávat/ubírat basy, středy a výšky. Pět potenciometrů ovládá kromě výše zmínění ekvalizace také hlasitost každého snímače, podobně jako na Jazz Bass. Osobně bych u humbuckerů uvítal spíše model jedna hlasitost-poměr mezi snímači, protože oddělené ovládání hlasitosti je u aktivních nástrojů trochu nepraktické. V 99% případů totiž hrajete na oba snímače a potřebujete ubírat hlasitost obou snímačů najednou v případě, že posíláte příliš silný signál do aparátu nebo prostě chcete stáhnout hlasitost na nulu (tzv. killswitch).
Ale co zvuk?
Přeskočíme takové ty firemní řeči o ´klasickém tónu s moderním twistem´ nebo nic neříkající ´tón do libovolného stylu - od hard rocku po funk´. Tohle je všechno vycpávka, která se používá v podstatě všude a platí pro každou novou baskytaru. Doporučuji si poslechnout basu v akci na videu od Dean (viz odkaz níže).
Můj první dojem ze zvuku ve videu je, že basa lehce postrádá ´tělo´ ve svém tónu. Jedná se o tolik potřebné pásmo nižších středů, které pomáhají baskytaře se prosadit v mixu s ostatními nástroji. Také moc nechápu proč tvůrci přidali tolik reverbu do dema, které má věrně prezentovat kvality tónu nástroje. Naopak velmi pozitivně na mě působí konstrukce nástroje s dlouhými horním rohem, který zaručuje stabilní pozici nástroje při hraní ve stoje (je zde velmi vysoká pravděpodobnost, že basa nebude přepadávat na hlavu). Saténová laková úprava těla a krku vypadá velmi příjemně na omak a cením Dean za tuto volbu. Lesklý lak je efektní, ale velmi nepříjemný pokud se lehce zpotíte...vše vám pak drhne. Líbí se mi také volba Grover ladících mechanik a masivní (a respekt budící) kobylka. Nultý pražec je plastový, což je trochu škoda, protože tento komponent je často podceňovaný a přitom nesmírně důležitý. Rozhodně doporučuji věnovat pozornost kvalitě nultého pražce (GraphTech, kost nebo mosaz), protože má dost výrazný vliv na hratelnost nástroje zejména v prvních třech polohách. Výměna a správné zabroušení drážek udělají s basou zázraky.
Jinak nástroj je vyrobený v Indonésii, kde vyrábí svoje nejlevnější modely nástrojů většina značek (další země pro nejnižší ekonomickou třídu nástrojů jsou Čína, Indie nebo Vietnam). Pokud byste hledali o level vyšší úroveň zpracování, tak si pořiďte nástroj vyrobený v Koreji nebo Japonsku ale řekl bych, že i produkce v Mexiku bude o něco výše z hlediska know-how.
Ještě poznámka k doporučení nástroje pro určitý typ hráče. Hledejte nástroj se skvělou hratelností a zvukem, ne nástroj pro ´rockery´ nebo ´jazzmany´. Dobře znějící a ovladatelný nástroj si vždy můžete uzpůsobit pro daný hudební žanr. Rockeři můžou víc ´přitlačit´ a přidat zkreslení a jazzmani naopak snížit dohmat a nastavit si zvuk podle preferencí. Dejte na svoje uši a ruce, ne na PR slogany, trendy, či cenu. Nezapomeňte, že pokud chcete kvalitu, tak ta vždy něco stojí a profesionální kategorie nástrojů se v podstatě vždy pohybuje od 30.000 Kč výše. Zázraky se ale dějí a lze nalézt velmi kvalitní nástroj i v ekonomických kategoriích, ale vždy počítejte s určitým omezením, které vypluje na povrch při studiové session nebo po letech užívání.
Dean Edge Select Burled Poplar série baskytar
Klady:
- 4-, 5- a 6- strunné varianty nástroje
- atraktivní očkovaný topol v saténové úpravě
- milovníci dřeva dostanou hned pět druhů v jednom nástroji
- cena
Zápory:
- lehce ´tenčí´ zvuk - ale dá se případně dohnat EQ nebo pre-ampem
- plastový nulťák
Odkaz na webové stránky produktu:
Comments