Hraní pentatonik je ohromně inspirativní a hlavně vcelku snadná záležitost. Tím, že si omezíte tónový materiál na pouhých pět tónů (odtud název, sic), tak se vám nejenom zjednoduší prstoklady, ale nemusíte se bát, že přistanete na "špatném" tónu. Vždy vám to bude fungovat. Proto je pentatonika tak oblíbená a značně využívaná ve všech populárních hudebních stylech, nejenom blues.
V dnešním videu si zahrajeme cvičení č.93 z knihy Baskytarová posilovna - 101 pentatonik pro vražedné vyhrávky.
Tónový materiál vychází z A moll pentatoniky (A, C, D, E, G), který je obohacený o průchozí tóny.
Obohacování pentatoniky je velmi častým úkazem u pokročilejších hráčů, kteří chtějí mít šťavnatější a sofistikovanější zvuk svých melodických frází.
Pokud také chcete znít o level výše, tak zkuste jednoduchou metodu, kdy mezi dva tóny pentatoniky vložíte půltón. V našem případě tak mezi A a C vložíme H, mezi C a D přidáme C#, mezi D a E umístíme D# (tzv. blue tón, typický pro zvuk nejenom blues, ale také rockových riffů), mezi E a G přihodíme F# a nakonec mezi G a A můžeme vložit G#.
Tímto způsobem máte skoro až jazzově znějící řadu deseti tónů, se kterými vykouzlíte velmi zajímavé fráze. Experimentujte s různými rytmickými modely, jamujte a zkoušejte si budovat vlastní zásobu melodických frází či riffů.
Comments