top of page
Writer's picturemarekbero

Hudební teorie - intervaly #2

Ve druhé části o intervalech si probereme způsob jakým se pojmenovávají, enharmonickou záměnu a zvukové charakteristiky temperovaného ladění.


Abychom přesně pojmenovaly interval je potřeba vycházet z počtu písmen mezi daným rozmezím.


Příklady:


C-F je interval čisté kvarty, protože máme sekvenci čtyř písmen hudební abecedy - C (1), D (2), E (3) a F (4).


G-B je interval malé tercie, protože máme sekvenci tří písmen hudební abecedy - G (1), A (2) a B (neboli české H - číslo 3 v posloupnosti). Protože je třetí písmeno/tón zmenšené o půltón jedná se malou tercii (viz přechozí kapitola o intervalech).


G-A# je interval zvětšené sekundy, protože máme sekvenci dvou písmen - G (1) a A (2). Protože je druhé písmeno/tón zvětšené o půltónu směrem nahoru dostáváme interval zvětšené sekundy.


Ti pozorní z vás si určitě všimli, že tóny B a A# jsou na stejném políčku na kytaře nebo jiném strunném nástroji. To znamená, že znějí stejně, ale mají různé pojmenování teoretické. Tomuto případu se říká enharmonická záměna.


Další příklady enharmonické záměny:


F#/G

G#/A

C#/D

D#/E


V naší ´západní´ hudební kultuře byly tonální vztahy v rozsahu jedné oktávy rozdělené na dvanáct stejných intervalů, jejichž dvanáct půltónů tvoří chromatickou stupnici, tzv.

systém rovnoměrně temperovaného ladění, ze kterého byl tolik nadšený J.S.Bach.


Zvukové charakteristiky intervalů v rozmezí oktávy:


malá sekunda - ostrá disonance

velká sekunda - mírná disonance

malá tercie - jemné souznění

velká tercie - jemné souznění

čistá kvarta - otevřené souznění

zvětšená kvarta/zmenšená kvinta - ostrá disonance

čistá kvinta - otevřené souznění

malá sexta - jemné souznění

velká sexta - jemné souznění

malá septima - mírná disonance

velká septima - ostrá disonance

čistá oktáva - otevřené souznění


Čísla na spodním řádku ukazují variace mezi rovnoměrně temperovaným laděním a harmonickou frekvencí jednotlivých tónů (zdroj:Wikipedia)


Zkuste si výše popsané příklady intervalů zahrát na svém nástroji (jelikož jsme na basovém blogu, tak pravděpodobně na baskytaře). V ideálním případě doporučuji zkusit si intervaly zazpívat a dostat je nejenom do ucha, ale pod kůži. Je to velmi praktická dovednost, která vám ohromně pomůže při stahování riffů, melodií a akordů poslechem.


V příštím díle si představíme kvintový a kvartový kruh.



Recent Posts

See All

Comments


bottom of page